lördag 26 december 2020

I juletid.

 Efter att ha blivit rekommenderade att endast besöka matvarubutiker och apotek, har jag blivit förundrad varje gång jag har promenerat förbi RIAs parkering. Där står alltid gott om bilar, och dom säljer vare sig mat eller medicin vad jag vet. Nu läste jag också i tidningen att julhandeln hade gått lika bra som tidigare år i början av december. Först under veckan innan jul märktes en tydlig förändring. Då var där färre kunder enligt föreståndaren, och flera av dom bar också skydd. Det var som om folk hade börjat ta Coronasmittan på riktigt stort allvar först då. Man kan undra om det var den nya virusvarianten med sin betydligt högre smittorisk som fick folk att haja till. Någon jag läste om hade mest bekymmer med att få träffa hela familjen, när gränserna stängdes. Att det kanske var olämpligt att träffa folk som man normalt bodde långt ifrån, verkade inte vara någonting som bekymrade höga vederbörande speciellt mycket. Dom som inte stör sig på sånt har istället kunnat reta sig på adventskalendern under december. Jag har inte sett den själv, men av det jag har läst har jag förstått att den är för svår för små barn och kränkande för större. Det har kommit in anmälningar mot den till granskningsnämnden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar