fredag 4 december 2020

SOS-appen.

 En av apparna i min telefon är 112. Framför allt tror jag att den kan vara bra att ha om det händer mig någonting. Det kan vara svårt nog att redogöra för var man är i vanliga fall. Är man chockad och/eller skadad lär det knappast vara enklare. Trycker jag på den där knappen ska jag inte bara bli kopplad direkt till SOS. Dom ska dessutom kunna se var jag befinner mig. Hittills har den enbart berättat för mig om olyckor i mitt närområde. Tyvärr har jag inte lyckats få den att göra sig hörd, fast jag har den inställd på det. Istället är det när jag kollar någonting annat i telefonen, som jag kan få syn på ett meddelande därifrån. Allra oftast sker det när jag stiger upp ur sängen och stänger av snarkappen. Har det då hänt någonting medan jag har sovit, så ligger det i allmänhet kvar, även om ärendet är avslutat för räddningstjänstens del. Det är tydligt att appen känner av var jag befinner mig. För ett tag sedan fick jag inget meddelande när det brann här i närheten. Det berodde troligen på att jag befann mig i andra änden av Nybro, så branden var inte i mitt närområde just då. Häromdagen insåg jag tydligt hur exakt koll den där appen har på mig, efter att två bilar hade kolliderat i en korsning här i närheten. Jag gick från sängen till badrummet och tog på mig glasögonen på vägen, för att se att läsa vad som hade hänt. När jag tittade närmare på telefonen hade det kommit en uppdatering om att jag nu befann mig längre ifrån olycksplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar