fredag 25 december 2020

Juldagen.

När jag var i tonåren promenerade hela familjen ner till farmor och farfar och åt på juldagen. Jag minns inte säkert om det var likadant under hela uppväxten. Dom bodde bara någon kilometer ifrån mitt föräldrahem. På åttiotalet skaffade mamma en övernattningslägenhet i Kalmar, där hon jobbade. Ett par gånger träffades vi där på juldagen. Sedan tog jag över, eftersom mamma fixade allt på julafton. Kortet på henne och mig är taget julen 1984. Mamma hade vävt tyget och sytt oss varsin likadan kjol. Första julen efter att mamma hade gått bort var pappa hos mig och min bror med familj anslöt på juldagen. Dom fortsatte komma hit den här dagen under flera år. 1998 var min äldste bror nere från Hälsingland över jul. Då gjorde han och jag ett studiebesök på Nybros enda dansställe och på en pub på juldagen. Tre år senare firade jag jul uppe hos honom. Då fikade vi hemma hos hans dåvarande svärmor på juldagen. När pappa hamnade på sjukhem efter en stroke, blev vår juldagstradition att först åka till mammas grav och tända ljus. Därifrån fortsatte vi till Borgholm och hälsade på pappa. Juldagen 2006 satt han i rullstolen och sov när vi kom. Han var så trött att han knappt orkade titta upp. Det var sista gången jag träffade pappa. Några veckor senare gick han bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar