torsdag 31 december 2020

Telefonstrul.

 Så länge jag hade fast telefon hände det med ojämna mellanrum att den inte fungerade. Jag brukade gå ner till grannen, för att kolla om hans gjorde det. Var hans också död, kunde man ju förmoda att det var något större fel. Fungerade den kunde jag ringa och felanmäla min egen därifrån. Det var innan jag hade mobiltelefonen att ta till. Eftersom den fasta avgiften var betydligt högre än dom kronor jag ringde för, beslöt jag mig för att gå över till Internettelefoni. Det var ett riktigt dåligt beslut. Billigt blev det visserligen, men min dåvarande Internetleverantör lyckades aldrig med konststycket att få telefonen och Internet att fungera samtidigt. Vi skickade dosor fram och tillbaka och man testade alla lösningar man kunde komma på. Många timmar i telefonkö till supporten blev det. Det närmaste vi kom var att båda delarna fungerade, men att Internet gick på knappt styrfart. Vid det laget hade jag mobiltelefon, och beslöt mig till slut för att klara mig med enbart den. För något år sedan hade särbon och jag kontaktproblem. Ja, mellan våra telefoner då. Han kunde både messa och ringa utan att det nådde fram till mig. När han till slut lyckades kunde alla tidigare meddelanden plinga in samtidigt. Det fåniga i det läget var förstås att han inte kunde veta att jag inte fick någon signal, och att jag alltså omöjligt kunde veta att han försökte nå mig. När jag googlade insåg jag att det var ett skrämmande vanligt problem. Det enda förslag till lösning jag hittade var att skaffa ett nytt SIM-kort, så det gjorde vi båda två. På sistone har han fått felmeddelande på mitt nummer ett par gånger. I tisdags kväll plingade det till i min telefon. Det gällde ett meddelande till telefonsvararen, som hade mottagits en kvart tidigare. Det visade sig att min bror hade försökt nå mig, men fram till mig hade han inte kommit. Det fanns inte ens något meddelande om missat samtal. Nu har jag beställt ett nytt SIM-kort igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar