tisdag 22 december 2020

Glasögon.

 För nästan två år sedan var jag på synkontroll och skaffade nya glasögon. Problemet har varit att jag aldrig har lyckats vänja mig vid dom. Mest och helst sitter jag vid datorn, och där hittar jag inget läge där jag ser tydligt med dom. Ändå hävdar min optiker att dom bara är en halv grad starkare än mina gamla. Annars ska dom vara precis likadana. Jag har använt dom på Kvantum några gånger, eftersom jag tyckte det var synd att dom bara låg här. Eftersom dom är närprogressiva blev det svårt att få någon överblick och stundtals blev jag nästan yr. Dessutom upplevde jag att dom förstorade mycket mer än dom rimligtvis gör. Vissa förpackningar såg extremt stora ut, men tog jag av mig glasögonen återgick förpackningen till normal storlek. Till slut började jag använda dom där glasögonen när jag spelade kort med särbon. När han kom hit med en korsordstidning blev dom till slut snudd på oumbärliga. Där var texten så liten, att jag knappt såg att läsa den med dom gamla glasögonen. Den där halva graden extra kom verkligen väl till pass. Det var förresten korsorden på rasterna som fick mig att börja använda glasögon på jobbet en gång i tiden. När en flicka fick läsa frågorna åt mig så jag kunde fylla i svaren, kände jag att det var dags.

4 kommentarer: