söndag 6 december 2020

Språket.

 Hur mycket jag än försöker låta bli att agera språkpolis, så gör tidningar och andra webbplatser det snudd på omöjligt för mig. Senast var det två män som åtalades för att gemensamt ha innehaft narkotikabrott i överlåtelsesyfte. Vem hade trott att man kunde inneha ett brott? Ja, möjligen ett stenbrott då. Nästa handlade om en kille på tv, som skulle tända ett ljus. När han skulle testa att tända ljuset så funderade det nämligen inte lika smidigt som när tittarna fick se. Vem hade trott att det fanns tänkande ljus? Vissa ord får jag lära mig att stava och/eller använda korrekt efter nästan sextio år, tack vare att jag bloggar. Kollar jag upp ett ord som jag har använt i hela mitt liv, kan det mycket väl visa sig att jag har missförstått någonting. Jag har till exempel tills helt nyligen varit övertygad om att man hårddrar någonting. Om jag förstår saken rätt är det fler som stavar ordet fel, för det heter tydligen hårdrar. Man kan bara använda hårddra som teknisk term, alltså när någon tagit i med skiftnyckeln så att muttern blir riktigt hårt dragen. Då är den hårddragen. Annars ska det vara hårdra, vilket kommer från ett fornsvenskt ord, hardragha, som betydde att någon bokstavligen drog en annan i håret. Man lär sig någonting nytt varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar