torsdag 10 december 2020

Vaccin.

 I ett mail kallade jag mig själv för hyfsat frisk och medelålders. Det slog mig inte ens förrän efteråt att det har gått ett par decennier sedan jag var fyrtio. Det var ungefär där jag tappade räkningen, och det är därför jag känner mig som medelålders. Enligt en undersökning anser annars dom flesta att man är det runt femtio. Sextio var det ingen som sträckte sig till. Åldersuppgiften i mitt mail innebar mest att jag inte är över sjuttio. När det ska vaccineras mot Covid framöver, har jag alltid läst att vårdpersonal och riskgrupper kommer att ha förtur. Jag har föreställt mig att jag själv skulle få vänta till nästa jul eller så. Därför var regeringens senaste besked en glad överraskning. Alla vuxna ska erbjudas vaccinering under första halvåret 2021. Med tanke på hur många som verkar tveksamma och kan tänkas tacka nej, kanske kön blir kortare än väntat. Själv vaccinerade jag mig aldrig mot svininfluensan, men det som går nu skrämmer mig mera än vad vaccinet gör. Att kvävas till döds är en av mina största rädslor. När jag nu kände mig så säker i mitt beslut kanske det var dumt att börja se Dokument inifrån om antivaccin-rörelsen. Man får väl vara glad så länge det bara gäller ens egen hälsa. Att ha en liten bebis och inte vara säker på om sjukdomar eller vaccin är farligast, måste vara ett helvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar