måndag 25 april 2022

Blogg 25/4 2022.

 Jag läste någonstans att Nybro är staden där folk till och med tackar när man lämnar företräde för dom vid övergångsställen. Det är kanske inte så konstigt, med tanke på hur vissa bär sig åt där och hur farligt det kan vara att försöka ta sig över. Bilförare över åttio ser inte alltid att någon är på väg över gatan över huvud taget. Det har hänt att någon åldring har blivit så rädd när han har varit på väg att köra över mig, att han har hytt med näven åt mig. Nykterheten verkar det inte heller vara så noga med på gatorna i Nybro. Av det jag läser i tidningen förstår jag att folk kör bil påverkade både av sprit och annat. Så har vi alla dom som sitter med en telefon i handen. Dom borde vara enkla både att se och att plocka in. Vissa bilister envisas med att köra i full fart fram till övergångsstället för att tvärnita där. Då har jag av ren självbevarelsedrift redan stannat och det kanske vore smidigare att dom fortsatte köra. Sedan finns det förstås mängder av duktiga bilförare och hänsynsfulla medtrafikanter, som saktar in i god tid och till och med släpper över cyklister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar