torsdag 7 april 2022

Blogg 7/4 2022.

 Hustrun till en av mina morbröder hade en dotter innan dom gifte sig. Hon kallades Lilja och vi träffades några gånger under min uppväxt. Jag är grymt dålig på att hålla kontakten med både släkt och vänner, så i vuxen ålder tappade vi bort varandra. När min morbror dog för tio år sedan var hans hustru redan borta. När någon som presenterade sig som Bengt Andersson ringde efteråt, var det inget namn jag kunde placera över huvud taget. Om jag förstod honom rätt så var jag och mina bröder tvungna att godkänna min morbrors testamente, eftersom vår bortgångna mor hade arvsrätt efter honom. Vi talades vid länge, innan jag till slut fattade vem han var. Han gick nämligen under smeknamnet Laban. Hans rätta namn vet jag aldrig ens om jag hade hört tidigare. När jag några år senare tänkte söka efter det här paret på nätet, stötte jag på patrull. Lilja tyckte jag borde vara ett hyfsat ovanligt namn på Öland. Problemet var att jag inte hittade någon Lilja Andersson över huvud taget. Det berodde på att hon hade samma tilltalsnamn som sin mor. Jag antar att det blev mindre förvirrande att använda andranamnet, när dom hette likadant. Dom jag en gång kände som Lilja och Laban, heter alltså i själva verket Iréne och Bengt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar