torsdag 2 juni 2022

Blogg 2/6 2022.

 När min mamma gick bort för mer än trettio år sedan tog jag ut hennes journaler. Precis som med mina egna var det mycket jag inte förstod. På den tiden hade jag ändå pappas nya flickvän till hjälp. Hon var sjuksköterska och kunde översätta alla vårdtermer. Att man fortfarande inte skriver på begriplig svenska, nu när alla kan läsa sin egen journal på nätet, förundrar mig lite mera. Hur som helst jämförde jag nu mammas bröstcancer med min egen och insåg att det fanns likheter. Knölarna satt på samma ställe och var lika stora. Men där man hos mamma hittade cancer i sex av sex kollade lymfkörtlar, fanns det inte i mer än två av arton hos mig. Att man behandlar mig med cytostatika för att undvika återfall, innebär att man har järnkoll på min hälsa. Jag har till och med tagit mitt första covidtest under den här tiden. Det var ingen behaglig upplevelse, så jag är glad att jag inte jobbar och därmed har sluppit testa mig fler gånger. Jag tvivlar på att jag ens skulle klara av att köra in pinnen så långt som krävdes på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar