onsdag 8 juni 2022

Blogg 8/6 2022.

 Yrkestiteln sjuksköterska låter knappast könsneutral i mina öron, men jag har förstått att skötare är ett helt annat yrke. Så speciellt vanligt verkar det ändå inte vara med manliga sjuksköterskor, även om jag inte har forskat i några procentsatser. Jag grundar mest min uppfattning på att jag vid sextio års ålder aldrig hade träffat någon. Under dom senaste månaderna har jag ändå sprungit på några stycken. Det började med att jag fick prata med en kille när jag ringde till Onkologen. Sköterskorna där alternerar mellan att ta hand om patienter i telefon och rent fysiskt. Det förstnämnda tror jag har varit aningen populärare under pandemin, eftersom dom slipper dom förhatliga munskydden där. Min senaste behandling fick jag av en manlig sköterska och han räknade upp ett helt gäng killar till som jobbade där. När jag veckan efter besökte Astrakanen för omläggning, kom dessutom deras mest välkända manliga sjuksköterska in i behandlingsrummet i ett ärende. Honom hade jag bara läst om i Nybro tidning när han fick tårtan som dom delar ut ”för att du är värd det”.

4 kommentarer:

  1. Min ena 'svärson' tog examen som leg. sjuksköterska i fredags, så jag bidrar med en som ska jobba på lasarettet i Kalmar ;-)

    SvaraRadera
  2. På 80 o 90 talet blev alla manliga sjukskötare anställda på intensiven och ambulansen. Nu finns de på alla sjukhus avd men väldigt sällan inom åldringsvården här i Finland.

    SvaraRadera