lördag 4 juni 2022

Blogg 4/6 2022.

 När jag konfirmerades på sjuttiotalet läste vi för prästen intensivt i fyra veckor. Istället för att hålla på under en längre period, träffades vi alltså ett par timmar varje dag under det där sommarlovet. Eller några veckor av det i alla fall. Som jag kommer ihåg det var det härligt väder i juni det året. Det jag minns bäst var ett specialuppdrag jag fick att lära mig skapelseberättelsen. Det var riktigt behagligt att ligga på magen i gräset i skuggan under ett träd och läsa. Vår konfirmationspräst bjöd på saft och kex vid varje träff. Vi hade till och med två flickor som kallades för just sommarkonfirmander, eftersom dom inte bodde på Öland till vardags. Jag antar att det var familjer som hade sommarställe där. Det är dom som står längst till höger på kortet nedan. Själv har jag hamnat lite i skuggan som fyra från vänster. Det är taget utanför Gårdby kyrka, där vi konfirmerades en lördagskväll. På söndagen var det dags för vår första nattvard i Norra Möckleby kyrka. Man tryckte upp små kort som minnen av konfirmationen. Tyvärr glömde jag att dela med mig av mina när släkten träffades efteråt, så jag har dom flesta kvar i någon låda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar