söndag 5 juni 2022

Blogg 5/6 2022.

 Utanför Kvantum här i Nybro stod det ett stort akaciaträd. Jag skriver stod, eftersom jag har förstått att det numera är nersågat. Jag har inte handlat själv på så länge att det är oklart om jag kommer att sakna det eller inte. Vi får väl se om jag tycker att det ser tomt ut, ifall jag kommer dit igen till slut. Det stod precis vid cykelställen, där jag inkommer om jag ska handla. Huvudanledningen till fällningen sägs ha varit att man var rädda att trädet skulle blåsa omkull och landa på cyklarna eller i värsta fall på någon människa. Mannen i mitt liv är i alla händelser mycket upprörd över tilltaget. Han hävdar att den där akacian var minst hundra år gammal och tror inte ett ögonblick på att det var något fel på den. Hade han blivit informerad om fällningen i tillräckligt god tid, hade det inte förvånat mig om han hade kedjat fast sig vid stammen för att stoppa den. Även om jag inte hade någon känslomässig bindning till just det trädet, så minns jag hur det kändes när dom tog ner en stor björk bakom huset jag bor i. Den skuggade min balkong från den stekande eftermiddagssolen och jag kunde inte fatta varför dom tog just den. Det finns en ny björk på baksidan nu, men den ser inte ut att bli riktigt stor under min livstid. På bilden nedan syns det som finns kvar av akacian utanför Kvantum.

2 kommentarer:

  1. Nybro Kommun har tagit ned flera av "Almsjukan" angripna träd, och även anlitat en sk. ""trädkonsulent" . Han har gått runt och knackat och lyssnat på träd, med klubba och "stetoskop"! För att bedöma behovet av fällning. Om detta har gjorts med akacian vet jag inte. Men den har stått pall för många stormar och hade friska skott och blommade! Om den lutade något, så gör flera träd som står kvar det efter " träddoktorns" besök i bla. parken på Paradisgatan! Minns almarna i Kungsträdgården!

    SvaraRadera