tisdag 19 juli 2022

Blogg 19/7 2022.

 På åttiotalet, när jag bodde i Kalmar, uppförde ett sällskap som hette Calmare Gycklare något som kallades för slottsspel på slottet varje sommar. Man fick gå genom salarna och uppleva hur scener ur historien spelades upp. Mellan dom satt små kapell likt det på bilden och spelade. Jag har träffat kungligheter som Gustav Vasa och Maria Eleonora (åtminstone nästan) i verkligheten! Första gången jag hörde talas om slottsspelen var 1983, men då blev det inget besök. En bekant tog med mig dit, men det var fullsatt. Två år senare gjorde å andra sidan jag och en väninna två besök där under sommaren. Somrarna efter gick jag dit ensam. 1988 hade jag flyttat till Oskarshamn, men var ändå med bror och svägerska på slottsspelen i Kalmar. Det var sista gången jag besökte evenemanget. Jag vet inte om det eller något liknande finns kvar. Vad jag kan minnas har jag inte besökt Kalmar slott över huvud taget dom senaste 34 åren. Återstår att se om det kan bli av någon mer gång i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar