lördag 2 juli 2022

Blogg 2/7 2022.

 När det small till här utanför igår kväll, lät det som åskan. Fast den brukar föregås av att himlen blir alldeles svart och från mitt fönster såg jag nästan solen genom en glipa i molntäcket. Jag var på väg att resa mig för att kolla om någon bil hade rullat runt på vägen utanför. Innan jag hann så långt small det igen och jag insåg att det var åskan trots allt. Speciellt som det började regna strax efteråt. Mannen i mitt liv ringde och undrade vad som hände. Han hade tyckt att det lät som en plåt som rasade ner på gatan. Han hade inte ens hunnit dra ur datorn, något han annars är bättre på än jag. Jag har en vippkontakt som jag stänger av strömmen till den med på nätterna, men någon påstod att det ändå inte är helt säkert. När den tredje blixten och smällen kom nästan samtidigt, förbjöd jag särbon att krypa ner till sitt eluttag. Det vore inte så lyckat om han höll på där precis när blixten slog ner. Det verkar visserligen inte hända så ofta just här, men någon gång ska väl vara den första. I andra änden av stan slår åskan sönder datorer på löpande band, om jag har förstått saken rätt.

2 kommentarer:

  1. Det var kraftiga blixtar och nära! " En kraftig blixt kan ha en strömstyrka på över 200 000 ampere, och en spänning på 100 miljoner volt"! Att jämföra med 10-16 ampere och 230 volt i ett bostadshus!! 400 tusen volt i kraftledningen! Åskväder kan vara vackra att se på och "lite spännande"! Men inget att leka med!! Korna står under träd vid åskregn! Inget att rekommendera! Det SÄGS att "man är ganska säker i en bil"! "Leg. Väderlekaren".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, håll dig borta från eluttagen om åskan har hunnit komma nära!! ❤️❤️❤️

      Radera