onsdag 20 juli 2022

Blogg 20/7 2022.

 Som ansvarig kontaktsjuksköterska på strålningsenheten står i min journal namnet på en man, men den första veckan träffade jag enbart kvinnliga sköterskor. I måndags blev jag därför riktigt förvånad när det kom en man och ropade upp mig. Det var i alla fall kul att se att min kontakt fanns i verkligheten. På förekommen anledning nämnde jag Fantomen och att han fanns såg sjuksköterskan som en självklarhet. Eftersom jag inte kan hålla alla föreskrifter i huvudet googlade jag en extra gång på vad som gäller vid strålningen. Man skulle undvika att använda parfym, deodorant eller hudkräm minst fyra timmar före behandlingen. Parfym använder jag aldrig före ett vårdbesök eller vid något annat tillfälle när någon ska stå och hänga över mig. Det lär bli jobbigt för dom anställda om alla patienter stinker av luktagott i olika grad och utförande. Att man inte ska smörja dom sista fyra timmarna före behandlingen minns jag att jag fick information om. Deodoranten har jag varit lite tveksam till. Det är väl bäst att undvika den också på morgnarna framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar