söndag 3 juli 2022

Blogg 3/7 2022.

I fredags satte jag och min ständige ledsagare oss på bussen för ännu ett besök på sjukhuset i Kalmar. Nu styrde vi stegen mot strålningsenheten, som tydligen är en del av onkologen den också. Först hade vi ett långt samtal med en sjuksköterska. Själva strålningen hade jag hoppats enbart skulle påverka huden, men nu fick jag veta att man kan bli trött av den också. Man ställde in dom olika stöden på behandlingsbordet. Så antecknades lägena, så jag ska ligga likadant vid dom olika strålningsbehandlingarna. Medan jag låg där togs röntgenplåtar, som jag antar behövs för att man ska veta exakt var man ska stråla. Jag fick prova att hålla andan på ett sätt som lyfte upp bröstet och gjorde att risken minskade för skador på hjärta och lungor. Jag fick se en mätare som visade att jag hade lagom mycket luft i lungorna. Efteråt fick jag gå till en annan sköterska för blodprov. Mina blodvärden var tydligen okej. Så fick vi med oss bussbiljetter hem till dom tre första behandlingstillfällena. Själva strålningen börjar den trettonde och håller på intensivt i tre veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar