tisdag 5 juli 2022

Blogg 5/7 2022.

 När jag besökte strålningsenheten på sjukhuset fick jag en broschyr som hette ”Hälsosamma levnadsvanor för dig som har eller har haft cancer”. Enbart kostråden gav en god fingervisning om varför jag fick cancer över huvud taget. Man skulle ha ett BMI mellan 19 och 25 och undvika viktuppgång i vuxen ålder. Inkludera någon form av fullkorn, grönsaker, frukt, bär och baljväxter i sina måltider varje dag. Äta lite eller inga charkuteriprodukter. Undvika sötade drycker, bakverk, snacks och godis och hålla utkik efter nyckelhålsmärkta produkter. Den enda punkt jag kvalade in på var att begränsa intaget av rött kött till max 500 gram per vecka. Det äter jag garanterat inte så mycket av. Vidare fanns att läsa för rökarna att dom dels skulle göra rökuppehåll 4-8 veckor före och efter ett kirurgiskt ingrepp och sedan under strålbehandling och cytostatikabehandling. Efter cancerbehandlingen var det sedan rökstopp! Vore det inte enklare att råda dom att sluta röka direkt? Ungefär samma råd gällde alkohol. Fast där var formuleringarna lite mjukare. För att förebygga cancer var det bäst att undvika intag av alkohol. Om man ville konsumera alkohol efter avslutad cancerbehandling, var det bra om man gjorde det sparsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar