onsdag 27 juli 2022

Blogg 27/7 2022.

 Den senaste flugan som tog sig in här var en vanlig liten husfluga. Jag såg den på kvällen, men inte så lång stund att jag hann slå ihjäl den. Den hade som väl var den goda smaken att inte störa mig under natten. På morgonen, när jag hade satt mig vid datorn, kom den däremot och var kelig och inställsam som det värsta husdjur. Den kröp till och med upp och satte sig på mitt finger. Det var knappt jag hade hjärta att ta livet av den. Fast när jag nu googlar för att kolla så att det är så dom heter, läser jag att den är ett skadedjur som befrämjar spridning av allvarliga sjukdomar. Så någon större illgärning kanske det inte var att döda den. Å andra sidan får jag veta att en fluga bara lever i någon månad, så någon långvarig gäst hade den ändå knappast blivit. Jag är uppvuxen på landet och som jag minns det gjorde man inte annat än gick runt med flugsmällan där. När man skulle sova kunde man ändå ge sig sjutton på att dom där små sugfötterna traskade runt i ansiktet på en. Då bodde vi ändå inte precis intill någon bondgård med djur. Försökte man promenera genom byn, där det fanns kor, fick man flugor i både ögon, näsa och mun.

4 kommentarer:

  1. Flugor är ett gissel. Deras små fötter trampar en smula överallt. Inte konstigt att de sprider sjukdomar. Minns så väl när jag var på sommarkollo i min barndom hur det i köket alltid hängde flugspiraler där massor av flugor kämpade för att ta sig loss. En smula djurplågeri kan man tycka.

    SvaraRadera
  2. Kommer du ihåg farmors flugspiraler, Eva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade alla på landet såna utom vi? 😝

      Radera