fredag 16 september 2022

Blogg 16/9 2022.

 Medan jag behandlades med cytostatika räknades jag in i en riskgrupp och fick min fjärde Covid-vaccination så fort som det hade gått tillräckligt lång tid efter den tredje. Hur det var med den saken nu förstod jag inte riktigt. Jag bokade en tid för den femte sprutan, men oroade mig lite för om jag verkligen skulle få den när jag kom dit. Jag minns ju hur det var när pandemin började. Man kunde boka sin tid på 1177 utan att logga in, för att åldriga föräldrar skulle kunna få hjälp av sina barn. När dom vuxna barnen ändå var inne passade dom på att boka tid till sig själva också, fast dom inte hade åldern inne för att gå före i kön. Som jag fattade det fick dom ingen spruta, när dom väl var på plats. Nu hävdade i och för sig en sköterska på onkologen att det inte brukade vara några problem, men hon lät lite vag om varför. När jag ändå hade en sjuksköterska från Astrakanen på tråden häromdagen, passade jag därför på att fråga henne. Det visade sig att det bara var så länge mitt immunförsvar var nersatt, som jag var en riskperson. Å andra sidan räknas hypertoni som riskfaktor. Jag har alltså tillhört en riskgrupp hela tiden utan att veta om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar