torsdag 8 september 2022

Blogg 8/9 2022.

 I tre års tid är det meningen att jag ska få skelettstärkande intravenöst på lasarettet två gånger om året. Det är dags nu på fredag och den kallelsen fick jag redan för ett halvår sedan. På den stod att jag skulle gå till min vårdcentral och ta prover två dagar innan. Så länge jag hade picclinen kvar bokade jag tider för att lägga om den en gång i veckan. När den tiden inföll samma vecka som jag skulle få cytostatika, passade man på att ta prover samtidigt. Därför hade jag inte riktigt koll på att det fanns drop in för provtagning över huvud taget. Mycket mindre när och hur det gick till. Sjuksköterskan som skötte den sista omläggningen upplyste mig både om vilka tider som gällde och var jag skulle ta en kölapp. Jag antecknade alltihop, eftersom det skulle dröja några veckor innan det blev aktuellt. Igår kunde jag alltså smidigt följa anvisningarna på min lilla lapp och komma så långt som in till provtagningen. Där tog det tvärstopp. I datorn fanns inga prover inlagda och jag hade ingen aning om vad som skulle tas. Flickorna som tog proverna fick improvisera lite och hoppas på det bästa. Det gick tydligen bra, för nu har jag sett provsvaren i min journal. Värdena verkade också vara okej.

8 kommentarer:

  1. Eller hur? Tack gode Gud för Google översätt!

    SvaraRadera
  2. Hej, har bara en fråga. Namnet på din blogg är så kul: Hambomazurka. Hur kom du på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en gång en community som hette Lunarstorm. Vartenda användarnamn jag testade där var redan upptaget. Till slut tänkte jag att ungdomarna aldrig hade dansat Hambomazurka, så jag testade det. Sedan har det hängt med.

      Radera
    2. Tout à fait!

      Radera