söndag 18 september 2022

Blogg 18/9 2022.

 När jag började jobba på golvfabriken i Nybro för mer än trettio år sedan var det sex månaders provanställning och sedan fast jobb som gällde. Jag minns fortfarande en liten kollega som inte var borta ett enda skift under det första halvåret. När hon blev fast anställd taggade hon ner lite. Speciellt mycket svårare att bli uppsagd verkade det ändå inte vara. Det plockades folk ut och in ganska friskt även på den tiden. Vid min första rundtur fanns det lediga jobb på olika skift och olika avdelningar. På senare år kändes det som om dom flesta nya kollegorna kom från bemanningsföretag. Möjligen blev dom anställda av kära Kährs efter att ha varit inhyrda i längre perioder. I förra veckan delade vännerna från fabriken en annons på Facebook, där man sökte personal. Bilden är från det inlägget. Mannen ifråga ser inte bekant ut. Däremot känner jag att valet var noga genomtänkt. Tidigare kändes det som om man anställde snudd på vem som helst. Jag fick till exempel jobb där som medelålders, outbildad kvinna. Nu var det ingen hejd på kvalifikationerna man kunde tänka sig. Så fanns det jobb på både tvåskift och nattskift och upplägget var återigen tillsvidareanställningar som inleddes med 6 månaders provanställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar