tisdag 6 februari 2024

Blogg 6/2 2024.

 När jag bloggade om att jag hade tagit cellprov, fick jag en kommentar från en kvinna som tyckte att hela proceduren var lika obehaglig som jag tycker. Hon berättade att senaste gången hon skulle ta cellprov kunde hon beställa hem och göra det själv. Det var tydligen både enkelt och smärtfritt. Det fick mig att undra lite över varför det krånglas med en skena som ska köras upp i underlivet och varför jag blir akut kissnödig, när dom kommer emot urinröret eller något. En enda gång har jag upplevt att undersökningen inte kändes alls under alla dessa år. Den läkaren glömmer jag aldrig. Jag minns också mycket väl den barnmorska som slet som ett djur för att få in den där skenan. Till slut frågade hon; ”Du hade väl fött barn?” Det hade jag bevisligen inte. Jag googlade på ämnet och mycket riktigt fanns båda alternativen till provtagning. Man kan undra vem som bestämmer vilka som ska göra det på plats respektive hemma.

2 kommentarer:

  1. Inom ALLA yrkesgrupper finns det två "läger". De med mer och de med mindre empati! Inom sjukvården borde empatin vara ett "krav" att ingå i utbildningen och sedan i mötet med patienterna!

    SvaraRadera