torsdag 8 februari 2024

Blogg 8/2 2024.

 När jag läste om ”min” vårdcentral Astrakanen i morgontidningen, reagerade jag framför allt på att killen som jag trodde var verksamhetschef hade slutat som det vid årsskiftet, men han var fortfarande delägare och medicinskt ansvarig läkare för verksamheten. Jag blev mest nyfiken på vem som hade tagit över som verksamhetschef, så jag kollade deras webbplats, men där stod han fortfarande som det. Någon mer än jag måste ha reagerat på det, för två dagar senare var han utbytt där också. Regionen överväger att avsluta sitt vårdavtal med Astrakanen, men grunderna är för mig lite förvirrande. Bland annat läser jag att det skrivs onödiga röntgenremisser och att det utförs alltför omfattande provtagning. Det tycker jag väl snarare tyder på omtanke om patienterna än om bristande patientsäkerhet. Hela cirkusen har pågått i tre år, om jag förstår saken rätt. När den är över ska verksamheten antingen säljas eller läggas ner. Man kan undra vart vi 11 000 patienter som är listade hos dom ska ta vägen om det går så illa så läkarcentret försvinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar