onsdag 8 november 2017

Avkalkning.

Öland har väl kalkstensgrund vill jag minnas, så att man måste kalka av kaffebryggaren där emellanåt är förståeligt. Här tror jag vattnet är mjukare, men det tänds ändå en varningslampa på min kapselmaskin emellanåt, som hävdar att den vill bli avkalkad. Jag läste i och för sig någonstans att det kan bero på annat, och att det aldrig är fel att pyssla om den lite. Problemet är att lampan tänds så pass sällan att jag inte minns exakt hur avkalkningen ska gå till mellan gångerna. Eftersom jag känner mitt dåliga minne brukar jag skriva in allt sånt där i datorn, så jag har det lättåtkomligt till nästa gång. Nu har jag hunnit samla på mig en del under alla år med dator, så problemet den här gången var att veta var jag hade sparat det. Jag hittade ingenting om Tassimo själv, men det gjorde sökfunktionen. Jag hade mycket logiskt lagt det under bruksanvisningar. Jag tänker på vår skolvärdinna på högstadiet varje gång jag gör en avkalkning. Hon hade tittat ner i röret på en kaffebryggare som hon höll på att kalka av. Hon gick med lapp för ögat ett bra tag efter det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar