lördag 4 november 2017

Lördagskrysset.

Den här veckan kom lördagstidningen redan på fredagen, eftersom det är röd dag idag. Tidningsmakarna själva hävdar visserligen att den kommer ut idag också, men då menar dom den digitala varianten. Jag gillar inte att läsa tidningar så över huvud taget, och morgontidningen en sån dag brukar vara någon typ av budgetvariant. Inga familjeannonser och mest gammal skåpmat för övrigt. Det jag uppskattar mest med den utökade papperstidning som normalt kommer på lördagar är korsordet, som är en helsida stort (se bild). Oklart varför jag gillar det egentligen, för jag lyckas aldrig lösa det. Jag brukar ge upp när jag kommer till något hörn, där jag behöver googla för att veta om ordet jag har skrivit ens finns. Ordet åtrade hade jag aldrig någonsin hört, men det visade sig vara helt korrekt att det betydde att man ångrade sig. Att det fanns en kryddväxt som hette isop hade jag heller ingen aning om. Det som grämer mig lite extra är att mamma lätt löste det där korsordet när hon levde, och att min äldste bror klarar det när han är här och hälsar på. Det kan i och för sig hänga ihop med att vissa ord återkommer om man löser mycket korsord. Jag gör det bara en gång i veckan numera. När det gäller min bror så brukar han faktiskt ha någon typ av dator med sig. Han kanske googlar svaren i smyg, fast jag bara imponeras av det färdiga resultatet. Jag gjorde så själv dom sista gångerna jag löste Melodikrysset. Nu är det flera år sedan jag slutade lyssna på det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar