fredag 17 november 2017

Sjuttonde november.

På högstadiet hade jag foto som Fritt valt arbete, som det hette på den tiden. Jag undrar om det inte kallas Elevens val eller något liknande numera. Vår lärare var en fotograf som hade egen studio i Mörbylånga, där vår högstadieskola låg. Den sjuttonde november 1975 fick vi följa med till hans ateljé på fotolektionen. Vi tittade på hans utrustning och plåtade lite. Man inser att det är närminnet som sviker först, när jag kommer ihåg att han hette Erik Oldebrandt, fast det är fyrtio år sedan jag slutade skolan. Jag som har så vansinnigt svårt att lära mig nya namn. Han var uppenbarligen väldigt trevlig, för när han skulle plåta Bertil Perrolf fixade han autografen nedan åt mig. Mannen till vänster är Boris Bravin, som grundade Ölands djurpark. Att jag som femtonåring ville ha en autograf av en känd radioröst, säger väl en del om medieutbudet när jag var tonåring. Ett par gånger genom åren har jag mått betydligt sämre detta datum än vad jag gör denna fredagskväll. 1983 hade jag sån huvudvärk i flera dagar att jag ringde sjukvårdsupplysningen ett par gånger. För åtta år sedan var det dags igen. Då hade jag funderingar runt att det var influensasäsong, men jag inbillar mig att influensan borde medföra fler symptom än enbart huvudvärk. Säsong har det också varit för både snö och pepparkaksbak i mitten av november. Snön lyser tack och lov med sin frånvaro hittills i år, och pepparkakor minns jag knappt när jag bakade senast. Så har jag förstås varit ute och dansat flera gånger den sjuttonde november. På Sandra i Kalmar på sjuttiotalet, i Hyttan i Alsterbro på åttiotalet och på Kristallen här i Nybro på nittiotalet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar