torsdag 9 november 2017

Nionde november.

Att jag var i bättre form på sjuttiotalet än vad jag är nu, är det säkert ingen som tvivlar på. I november 1974 var mina rekord 9,3 på 60 meter, 12,2 på 80 meter, 1,10 i höjd, 3,71 i längd och 6,35 på en kilometer. Jag antar att det skulle gå att träna upp den här gamla kroppen igen, men för tillfället varken springer eller hoppar jag med mitt onda ben. Den nionde november 1983 hade jag ont i halsen istället och tvättade. På den tiden använde jag tvättstugan i hyreshuset där jag bodde. Det är betydligt smidigare med egen tvättmaskin i badrummet, där man kan slänga i en maskin precis när man vill. Vid nio åkte jag med Marina och Dille till Läckeby, där skytteföreningen hade en lokal för luftgevärsskytte, och sköt 101 poäng enligt mina anteckningar. Att det var så sent antar jag hängde ihop med att dom yngre höll till i lokalen tidigare på kvällen. Marina minns jag mycket väl, men Dille är inget smeknamn jag känner igen alls. Jag minns vem hon var ihop med också, så jag utgår från att det kan ha varit hennes kille. Hur pass bra eller dåligt 101 poäng var är svårt att säga såhär långt efteråt, eftersom jag inte har antecknat hur många serier jag sköt. 1988 bodde jag i Oskarshamn, och cyklade faktiskt till centrum detta datum. Det jag uppskattade mest med att bo där, förutom kusten med sina klippor, var annars lokaltrafiken. Det gick en buss i kvarten. Här i Nybro lade dom ner stadsbussarna i samma veva som jag flyttade hit. Jag har gjort något försök att sätta mig in i närtrafiken, men så länge jag kan verkar det vara enklare att cykla. Förutom på vintern då. Den nionde november ifjol såg det ut som på kortet nedan, när jag gick till jobbet. Med tanke på att medierna i vanlig ordning har lovat den kallaste och mest snörika vintern på flera år, är jag tacksam för varje dag som snön håller sig borta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar