söndag 5 november 2017

Lycklig.

Jag har diskuterat datorer med två ytterligheter till unga killar på sistone. Åtminstone gick deras åsikter rejält isär. Den ene tyckte att jag borde gå tillbaka med datorn om den levde sitt eget liv. Att det måste vara något programvarufel. Den andre hade inte mycket till övers för Windows över huvud taget, och verkade närmast tycka att det var byggt för att strula. Det som stör mig mest är all tid som går åt till att sitta och googla efter lösningar på problemen. Vissa saker struntar jag helt enkelt i, och anpassar mig efter att jag inte begriper mig på tekniken. Senast var det dokumentet där jag skriver in poäng från olika spel. Dagens datum ska ju Word faktiskt kunna infoga med en knapptryckning. Nu gjorde lagen om alltings jävlighet att den visade engelska förslag i första hand, och engelsmännen skriver inte datum på det sättet som jag vill. Ska jag leta mig fram till rätt språk varje gång kan det ju kvitta. Typiskt nog var det rätt i alla dokument utom just det där jag behöver använda kommandot. Till slut insåg jag att det var redigeringsspråket jag måste ändra. Då fungerade det tills jag stängde dokumentet. Fast jag hade sparat kom det upp med dom gamla inställningarna nästa gång. Hur den hittar engelska över huvud taget kan man fråga sig. Hos mig syns det bara att jag har svenska, och jag kan ju inte ta bort något som inte finns. Det är någonting i formateringen av texten som strular. Tar jag bort den försvinner engelskan, men då ser i gengäld inte dokumentet ut som jag vill. Inte kan jag skylla på datorn heller. Jag har alltid fått höra att den inte kan tänka själv. Den gör bara det jag säger till den att göra, så uppenbarligen är det jag som gör något fel. Jag insåg mig besegrad, och var på väg att ge upp alltihop, men helt kunde jag inte släppa det. Jag hade läst om makron, men aldrig kollat upp närmare vad det var. Nu började jag fundera på om det var något jag kunde använda mig av för att infoga datum, och det var precis vad det var. Nu kan jag göra exakt det jag vill men betydligt enklare. Istället för att öppna en meny och leta mig fram till det jag vill ha, klickar jag bara på en ikon i hörnet på skärmen, för att skriva dagens datum. Pengar eller kärlek må vara lycka för andra människor. För mig är det att lyckas få till det jag vill i datorn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar