tisdag 27 april 2021

Blogg 27/4 2021.

 Jag läste en artikel som handlade om Nybro minigolfklubb i morgontidningen. Eftersom jag var helt säker på att det hette bangolf när man spelade mer seriöst, tyckte jag att dom var lite respektlösa. På svenska bangolfförbundets officiella webbplats läser jag mycket riktigt att: ”Egentligen är bangolf och minigolf samma sak. Om Du besöker en bangolfanläggning, kan Du förvänta dig en godkänd tävlingsanläggning, med 18 banor som håller en bra standard, medan vid ett besök på en minigolfanläggning, kan det vara si och så med den saken. 1982 beslöt förbundet att byta namn till Svenska Bangolfförbundet. Namnbytet har varit en del i att stärka sporten och varumärket i Sverige, även om det i övriga delar av världen, fortfarande kallas minigolf.” Här i Nybro är vi uppenbarligen lite internationella, för klubben här heter mycket riktigt Nybro minigolfklubb. Ändå ska man arrangera en nationell tävling i maj och i augusti Sydsvenska distriktsmästerskapen - enligt nuvarande plan. Årets säsong ska coronaanpassas. Maximalt 36 personer får vistas på bangolfanläggningen samtidigt, och det måste finnas minst en ledig bana mellan varje sällskap. Handspritstationer ska finnas utplacerade. Jag tycker det låter som ett önsketänkande att det skulle fungera med den där lediga banan, men jag har aldrig ens besökt anläggningen, så jag ska egentligen inte uttala mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar