tisdag 6 april 2021

Blogg 6/4 2021.

 Idag är det fyrtiofem år sedan jag besökte en optiker första gången. Jag växte upp på östra Öland, där det var dåligt med sånt, så mamma och jag var i Kalmar. Väl på plats i storstaden passade hon på att besöka frissan och så letade vi efter en jacka till mig. Jag utgår från att vi inte hittade någon, eftersom jag uttrycker mig så i dagboken. Införskaffandet av glasögon föranleddes av att jag ofta hade huvudvärk. Det var visst något brytningsfel jag hade och jag har förstått att sånt kan växa bort. Kortet är taget året därpå, när jag jobbade på Nordchoklad. Därav den fåniga mössan. Hur länge jag hade dom där glasögonen minns jag faktiskt inte. Jag var närmare femtio, innan jag började använda glasögon mer frekvent.

Den sjätte april 1991 besökte jag Oskarshamn för vad som mycket väl kan ha varit sista gången i mitt liv. Det var ett år efter att jag hade flyttat därifrån till Nybro och jag hade fortfarande några kompisar kvar där uppe. Den här helgen tog jag bussen upp dit på fredagen och hämtade en väninna på det som tidigare hade varit vår gemensamma arbetsplats. Vi var på stan och åt kebab och i bowlinghallen, som vi brukade medan jag bodde kvar. På kvällen drack vi vin tillsammans med hennes pojkvän. På lördagen besökte jag andra kompisar i Björnhult utanför Oskarshamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar