måndag 5 april 2021

Blogg 5/4 2021.

 När jag flyttade hit för mer än trettio år sedan bodde det flera äldre damer här i huset. Stundtals satt ett helt gäng på en bänk utanför huset. Min favorit var Sara. När dom andra grät och var ledsna var hon mest förbannad. Vi var evakuerade medan dom bytte stammar i huset och under flyttandet fram och tillbaka försvann hennes handdammsugare. Hon berättade att hon hade köpt den när hennes man började spilla omkring sig under måltiderna. Han var borta vid det laget. Sara hade fått amputera ett ben, eftersom hon hade diabetes. Hon hade en rollator, som hon satte sig på här utanför om solen tittade fram. Vid ett tillfälle gav hon sig på att gå med den runt kvarteret, men tog sig inte upp för den sista backen. Hon var inte glad när hon blev tvungen att vända och gå samma väg tillbaka. När det nyligen flyttade in en kvinna i min egen ålder i lägenheten mitt emot min, slog det mig att vi antagligen är i samma ålder nu som Sara, Gulli, Margit och dom andra var när jag flyttade hit. Jag har mogna kvinnor som grannar både under mig och väggivägg. Två trappor ner bor Aina, som bodde här redan när jag flyttade hit. Hon fyllde 86 i februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar