torsdag 8 april 2021

Blogg 8/4 2021.

 Killarna som håller snyggt i och runt våra hyreshus har inte krattat löv på bra många år. Frågan är väl om dom någonsin har gjort det, eller jag bara minns krattandet från min uppväxt på landet. Inte just i trädgården till mitt barndomshem dock. Där växte mest tallar, så marken var full av kottar och barr. Jag minns ännu hur ont det gjorde att råka trampa på en tallkotte, när man var barfota. Gott om mossa fanns det också, och mossrivaren som mamma slet med liknade åtminstone en kratta till utseendet. Den kampen gav pappa upp helt när mamma gick bort. Dom sista åren han levde sjönk man ner till anklarna i mossan. Den känslan var betydligt mer behaglig och jag minns den också. Hur som helst blåser man bort löven här utanför. Den där lövblåsen för ett jäkla liv. Medan jag jobbade natt och sov på dagarna, blev dom inte så populära, när dom körde med den utanför mina fönster. Numera stör den mig inte, men häromsistens undrade jag lite över placeringen av den ihopblåsta lövhögen. Den hade dom lämnat precis utanför källardörren. Det enda jag har sett som har varit värre, var när någon skottade garageuppfarten och lämnade en hög snövall precis utanför den dörren. Då var det inte lätt att komma ut med cykeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar