torsdag 12 augusti 2021

Blogg 12/8 2021.

 Eftersom mannen i mitt liv tyckte att det var helt otroligt att brandvarnaren skulle reagera på vattenånga, googlade vi på fenomenet. Det visade sig vara vanligare och värre än någon av oss trodde. Att min reagerar både om jag öppnar badrumsdörren direkt efter dusch och om det är fuktigt ute var helt normalt. Brandvarnaren kunde dessutom larma om man använde ångstrykjärn! Det tyckte till och med jag var i känsligaste laget. Den kan också reagera på  rökpartiklar som finns i luften, till exempel vid större skogsbränder. Det kunde ske även om eldsvådan var i ett annat land! Så upplystes man om att batteribytarsignalen inte ska förväxlas med larm. Batteribytarsignalen är önskad och ska följas upp med batteribyte och funktionskontroll genom testknappen. Det jag framför allt lärde mig var att brandvarnarna kan få förhöjd känslighet om smuts och damm förorenar detektionskammaren. Speciellt vid oönskade larm bör man dammsuga brandvarnare med en mjuk borste. Man kan även torka av den med en mycket lätt fuktad trasa. Det tipset hade jag missat helt, så min kan säkert behöva en rengöring. Jag är osäker på hur länge jag har haft den, men en gång måste jag ha köpt en ny under åren jag har bott här. Eftersom jag var rädd att taket skulle följa med, vågade jag nämligen inte byta fästet, så brandvarnaren jag har nu passar egentligen inte i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar