måndag 30 augusti 2021

Blogg 30/8 2021.

 Det finns någonting som kallas REKO-ring här i Nybro, men jag har aldrig provat det. Man beställer på nätet och träffas vid en uppgjord tid och plats för att genomföra affären. Jag kan tänka mig att maten man köper så förutom att vara närproducerad blir mera naturlig. Kortet nedan tog mannen i mitt liv sist vi åt rårakor och lingon. Han var så fascinerad över att det fanns hela lingon i lingonsylten. Det låter väl som en självklarhet, men det som kommer från dom stora livsmedelsindustrierna kan stundtals kännas lite sönderprocessat. Rårakor och raggmunk är för övrigt rätter som passar mig perfekt, eftersom jag helst vill vara ifred när jag lagar mat. Eftersom man bara kan steka några i taget, håller jag dom som blir klara varma i ugnen. Då spelar det på det hela taget ingen roll alls ifall jag skulle bli klar med stekandet i alltför god tid. Att steka fläsket som ska serveras till, brukar jag överlåta åt särbon. Det mest fascinerande med allt gott vi lagar av potatis numera, är annars att jag aldrig har gillat dom där knölarna tidigare. Såhär i efterhand skyller jag på att vi mest åt stekt eller kokt potatis när jag växte upp. På sin höjd har jag ätit pommes eller potatismos frivilligt.

2 kommentarer:

  1. Dina raggmunkar, rårakor, lufsor och potatisrulltårtor, är bland det absolut godaste jag någonsin ätit!! :-) Bland många andra läckerheter som du också lagar!! Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ❤️💛💚💙💜❤️💛💚💙💜❤️💛💚💙💜❤️💛💚💙💜

      Radera