lördag 28 augusti 2021

Blogg 28/8 2021.

 Ordföranden i omsorgsnämnden i Nybro kommun har haft en tuff vecka. Hon har figurerat i min morgontidning nästan varje dag. Jag antar att det blir lite slitsamt att försvara vartenda beslut man fattar, hur tokiga dom än kan verka för gemene man. Kvarnbackens äldreboende byggdes om till demenscenter för tre år sedan, men det räckte inte för att fylla behovet av platser för dementa. Man planerade då att göra om en del av Almen till demensboende. Efter sommaren har man ändrat sig. Nu ska istället en arbetsgrupp tillsättas som ska se över omsorgens hela bestånd av särskilt boende. Översynen ska resultera i en rapport senare i höst. Varken översyn eller rapport är ord som imponerar på mig. Med anledning av den artikeln (antar jag) fick ordföranden nästa dag kritik, eftersom man trots bristen på platser hade stängt ner Solgläntans demensboende i Madesjö. Anledningen var att små enheter är väldigt kostsamma att driva. Inom hemtjänsten strävar man mot att brukarna ska möta så få olika personal som möjligt. I demensvården, där jag antar att tryggheten är ännu viktigare, blir det för dyrt att satsa på småskalighet. Gårdagens artikel gällde hur man försöker få ordning på arbetsgrupper som inte fungerar genom att splittra dom som gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar