tisdag 24 augusti 2021

Blogg 24/8 2021.

 Under åren med dator har jag insett att det är bättre att spara för mycket än för lite. Den enda nackdelen är att det kan vara svårt att hitta exakt det jag söker. Dom första åren tyckte jag att en sökfunktion till hårddisken var lite överkurs. Numera är det inte ens säkert att jag hittar saker och ting med hjälp av den, fast jag vet att jag har dom någonstans. Ibland kan det vara en extremt bra idé att kolla så det man har sparat verkligen ser ut som man har tänkt sig. Med skärmklippsverktyget har det till exempel hänt att någonting som har legat utanför bild plötsligt har hamnat tvärs över den. Att mailen jag sparade inte alltid gick att läsa, tog det ett tag innan jag upptäckte. Fast jag har kunnat läsa dom när dom kom, är plötsligt texten på kinesiska i det sparade mailet. Jag googlade mig till att det var avsändaren och jag som hade olika inställningar. Dom mail jag hade sparat som var helt oläsliga för mig var förstås bara att kasta. Nu när jag vet om det dubbelkollar jag alltid. Är det någonting viktigt sparar jag en skärmbild av texten istället. När jag hade formaterat datorn senast fick jag aldrig igång e-posten i Windows riktigt. Istället bytte jag till Mozilla Thunderbird och blev av med det här problemet på kuppen. Plötsligt ser sparade mail ut som dom gjorde när jag fick dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar