lördag 21 augusti 2021

Blogg 21/8 2021.

 Stundtals kan mitt Facebookflöde kännas smått absurt. Som häromdagen, när Kalmarposten rapporterade att tre bilar hade brunnit och två andra vandaliserats i lilla Nybro. I inlägget under gjorde Blåljusnyheter Kalmar - Öland reklam för sin trygghetsmätning. Rubriken löd: ”Känner du dig trygg i ditt område?” Inte direkt, var mitt spontana svar på den frågan just då. I ett annat inlägg sålde man kaffemuggar. Runt en bild av en timrad stuga på muggen stod det: ”Allt är lite bättre på stugan”. Man kan säkert ha syftat på detaljer på byggnaden, men jag utgår ifrån att det var vistelsen där man menade. Då vill jag hellre vistas i stugan än på den. Dubbla negationer kan förvränga meningen i vilken text som helst. Som när en känd sångerska citerades: ”Det räddade mig från att inte gå ner i den totala svackan”. Jag antar att hon hellre hade blivit räddad från att gå ner i den där svackan än från att inte göra det. I en nyhetsnotis läste jag om gångresenärer. Mitt rättstavningsprogram (som annars har åsikter om det mesta) protesterar inte, så det kanske heter så numera. På min tid kallades dom som gick endera gångtrafikanter eller fotgängare.

2 kommentarer:

  1. "Tiderna förändras och språket med dom"! Men ibland blir texterna inte "acceptabla", och "gångresenär", som dessutom bloggens "ordbehandlingsprogram" godkände, förstår jag inte! Kan det syfta på en rullstolsbundens färd på gångbanan? Rullstolsbunden var OK men inte "rullstolsbundens! Står dock i Svenska Akademiens ordlista! Dock ej gångresenär! Ordning och metod Tack!

    SvaraRadera