måndag 10 april 2023

Blogg 10/4 2023.

 Tidigare i livet skickade jag det mesta som jag sålde på till exempel Tradera med posten. Problemet då var att försändelserna hade en tendens att bli för stora. För några år sedan hade dom den goda smaken att ta bort den extra avgiften för skrymmande försändelser. Sedan återstod bara problemet med att man måste traska ner till posten med allting som är tjockare än ett kuvert, eftersom inte mycket går ner i dom gula lådorna. I modern tid har det ändå blivit ett krav, när jag skickar någonting som jag vill ha koll på. Postnord har nämligen spårbara alternativ, som inte är dyrare än dom med frimärken på, men man måste lämna in dom på ett postkontor. Schenker är annars min favorit, när det ska skickas saker. Både Tradera och Bokbörsen erbjuder förmånliga fraktpriser hos dom. Där får istället inte försändelserna vara för små. När jag skulle skicka en cd-skiva blev det äntligen av att kolla var gränsen gick. Hela transportetiketten ska rymmas på kollits ovansida och höjden på försändelsen får inte understiga två centimeter. Jag har en känsla av att jag nog har vikt etiketten över kanten på någon mindre kartong vid något tillfälle. Skivan fick jag kosta på ett extra varv med bubbelplast, men sånt kan man aldrig ha för mycket, om man vill att innehållet ska nå mottagaren helt och oförstört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar