söndag 9 april 2023

Blogg 9/4 2023.

 Dom som skickade reklam till mig om hur man sätter en budget och får ner utgifterna, var några år för sent ute. Redan när jag blev uppsagd från golvfabriken en gång för trettio år sedan, blev vi erbjudna gratis rådgivning om sånt på banken. Det enda jag minns är tipset att slå ihop årets alla utgifter och dela dom med tolv. Det fungerar självklart bättre att sätta undan lika mycket pengar varje månad än att få en chock när många utgifter dyker upp samtidigt. När jag fick möjlighet att sluta jobba redan för fyra år sedan var det första jag gjorde att skära i alla utgifter. Det gamla talesättet säger ju att den som inte arbetar inte ska äta. Riktigt så illa är det inte, men jag slutade gå på massage, började klippa mig mera sällan, sa upp sånt som jag klarade mig utan och försökte hitta billigare varianter av annat. Den där reklamen skulle jag förmodligen ha haft bättre nytta av i slutet på åttiotalet. Då hade jag fjortondagarslön och levde verkligen ur hand i mun. Den första lönen gick åt direkt och sedan skulle den andra halvan betala hyra och andra utgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar