torsdag 20 april 2023

Blogg 20/4 2023.

 När särbon skulle föra över pengar igår, blev överföringen plötsligt avvisad. Han försökte en gång till, med samma resultat. Man fick inte veta varför, så det var bara att ringa banken och fråga. Där förvånade det mig att svarsrösten sa att ”Det är många som ringer just nu”, men att man ändå kom fram direkt. Rösten påpekade dessutom att man kunde sköta i princip allting med appen eller i Internetbanken. Det visade sig vara en sanning med modifikation, när det gällde vårt problem. Det som hade hänt var att min älskade hade överskridit sin beloppsgräns för överföring. En sån trodde jag enbart fanns för Swish och där är den enkel både att hitta och att ändra. När det gällde överföringar måste man ringa bankens kundtjänst både för att få veta vilken beloppsgräns man hade och för att ändra den. Särbons visade sig vara 15.000. Jag kände att jag har fört över mer än så, så jag ringde för att fråga efter min gräns också. När jag ändå hade kundtjänst på tråden funderade jag på att passa på att höja den, men det visade sig att jag hade 250.000. Mer än så lär jag aldrig behöva föra över på en dag.

2 kommentarer:

  1. Nordeas märkliga principregler! Om man legitimerat sig med bank-ID och kommit in på sin personliga sida, så kan man inte se sin maximala beloppsgräns! I sanning ett krångligt system, att behöva ringa också! Borde finnas en "krångelgräns" också!

    SvaraRadera