fredag 28 april 2023

Blogg 28/4 2023.

 Det senaste på hälsofronten är ett obehagligt flimmer framför ögonen, som jag (tack och lov) bara har upplevt ett par gånger så långt. Det är ungefär samma upplevelse som när man har tittat mot solen eller ett par billyktor, fast det brukar försvinna betydligt snabbare än det här. Det är riktigt obehagligt att inte kunna se riktigt. Inte blir det trevligare av att jag tror att jag ska svimma när det flimrar sådär. Efter andra anfallet googlade jag i alla fall på fenomenet. Om såna här symtom kommer i samband med eller precis innan man får huvudvärk, kallas det för migrän med aura. När symtomen kommer utan koppling till huvudvärk, kallas det för ögonmigrän. Det torde kunna vara det sistnämnda jag har och man får väl se det som något positivt så länge det är en lindrigare variant. Jag har ju hört om dom som ligger utslagna i ett mörkt rum, när dom har migrän. Nu läste jag för övrigt att ögonmigrän kan bero på hormonförändringar, så det är väl inte omöjligt att det är aromatashämmarna som är boven i dramat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar