onsdag 26 april 2023

Blogg 26/4 2023.

 Vi kör väl ett inlägg om hur folk uttrycker sig igen, när jag nu ändå blir kallad språkpolis. Det som händer absolut oftast är att lag i en eller annan sport förlorar sin match med 3-2. Man kan fan inte förlora med 3-2! Möjligen med 2-3 då. Att Vikings (det lokala hockeylaget) hade bortamöte med Vimmerby, tyckte jag mest lät som någon typ av konferens. Hade det gällt hockey, vilket jag utgår från att det gjorde, så har man i min värld bortamöte mot och inte med. I någon tidning kunde man läsa om begådda krigsbrott. Dom är väl ändå begångna? Words förslag till korrigering av ordet begådda var för övrigt bengädda. Jag visste inte ens att det fanns fiskar som hette så. Nu har jag googlat mig fram till att dom inte är släkt med vanliga gäddor. Dom har fått sitt namn på grund av att de är anpassade till ett levnadssätt som liknar gäddans och därför har liknande kroppsform. Där fick jag lite allmänbildning, tack vare att jag är språkpolis. Bilden föreställer för övrigt en fläckig bengädda.

4 kommentarer:

  1. Är de möjligen släkt med näbbgäddorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tvåbenta "näbbgäddor" på land! De lär ha en sylvass tunga, medan dito fisk har lika vassa tänder! :-)

      Radera