onsdag 5 april 2023

Blogg 5/4 2023.

 Det förekommer väl fortfarande att folk skapar sina efternamn efter faderns förnamn, även om jag antar att det var vanligare förr. Jag hade trott att det mest gällde söner, för jag hade bara sett ett fåtal döttrar som hade gjort likadant. Åtminstone tills någon lade in en sida ur en kyrkbok på nätet, där det fanns hur många varianter som helst. Det var Bengtsdotter, Hansdotter, Knutsdotter, Nilsdotter, Persdotter, Stensdotter, Svensdotter, Clasdotter, Elofsdotter, Göransdotter, Jakobsdotter, Jönsdotter och Larsdotter. Förutom namnen blev jag förundrad över beskrivningarna av olika människor. Någon var född av ärliga föräldrar, hade tjänt redeligen, varit gift i tjugo år och fått sex söner. En annan kvinna hade tjänat till dess hon var 24. Då gifte hon sig och fick sju barn. Hon var gift i tio år och sedan änka i 40. När hon var 74 dog hon efter tio veckors sjukdom. Hon som kändes mest lik mig hade varit stadigt hos föräldrarna. Hon hade varit gift två gånger i några veckor allenast. Hon som jag antar var mest olik mig beskrevs som en stilla och redlig hustru.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar