söndag 12 november 2023

Blogg 12/11 2023.

 Förutom vaccinationen mot Covid tog jag nu senast för första gången i mitt liv sprutan mot säsongsinfluensan. Att jag inte har tagit den tidigare har mest berott på att jag har hört att folk har fått influensa av sprutan, något som vaccinatörerna slog ifrån sig. I mogen ålder har jag börjat tänka annorlunda och istället hoppat över den eftersom jag tyckte att den var dyr. Det beror förstås på vad man jämför med, för jag har sett andra vaccin som kostar flera hundra. Jag tänkte vänta tills jag hade fyllt sextiofem och fick den gratis. Som jag har läst informationen om riskgrupper på nätet, så tillhör jag med mitt höga blodtryck en när det gäller Covid men inte när det gäller säsongsinfluensan. Min älskade särbo tar alltid båda, så han frågade en sköterska för min räkning. Hon tyckte att jag ”hade så mycket i bagaget” att jag borde få även den sistnämnda sprutan gratis och det fick jag.

4 kommentarer:

  1. Nej, man får inte influensa av avdödat vaccin, det är en seglivad myt! Däremot kanske feber några dagar. Själv har jag aldrig haft problem med det vaccinet (och inget annat heller). Och jag har tagit det så länge jag kan minnas.

    SvaraRadera
  2. Det är roligt att det finns sådana som den empatiska sjuksköterskan. Hon som använde sitt kloka förstånd. 😊

    SvaraRadera