tisdag 14 november 2023

Blogg 14/11 2023.

 Ibland har jag så svårt att få fram ord och namn att jag blir orolig för begynnande demens. Ska jag ringa ett viktigt telefonsamtal får jag skriva en lapp med stödord, för att inte komma av mig mitt i. Till slut började jag på en lista med dom ord som försvinner oftast. Det allra vanligaste var fåfäng. Det är puts väck varje gång jag behöver det och jag lyckas aldrig förklara för mannen i mitt liv vad jag menar. Nu kan jag åtminstone leta upp det på min lista. När det kom till min hälsa behövde jag minnas att man vid lätt förhöjd temp är subfebril och att den sortens blodtryckssänkande medicin som jag inte använder heter betablockerare. Villhöver och krympflation är två nyord som jag tycker är svåra att ersätta med någonting annat. Att hålen i gatan där det rinner ner vatten kallas dagvattenbrunnar har min själs älskade upplyst mig om hur många gånger som helst. Ändå är det oklart om jag skulle komma ihåg det utan  den där listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar