torsdag 30 november 2023

Blogg 30/11 2023.

 I min morgontidning fanns en artikel om hur segregationen ser ut i Kalmar. I Björkudden bor dom som tjänar mest och i Tallhagen dom som tjänar i särklass minst. Därför förbryllade mig bilden som illustrerade artikeln. Det är den som syns nedan och att den är tagen i Oxhagen vet jag, eftersom jag har bott där i flera år. Jag blev så nyfiken att jag blev tvungen att klicka fram artikeln, för att kolla om jag ändå kunde ha fel. Hyreshus är ju nu en gång stundtals väldigt lika varandra. Det framkom att i Snurrom, Norrliden, västra Berga, Funkabo och Oxhagen bor dom som tjänar minst, har högst ohälsotal, är mest arbetslösa, har mest socialbidrag och lägst utbildningsnivå. Det är ju aningen mera överkomligt att flytta in i en hyreslägenhet än att betala miljonbelopp för att köpa en bostad till exempel på Varvsholmen. Att dom försöker få till en bättre blandning av människor antar jag har med det ökande våldet att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar