onsdag 15 november 2023

Blogg 15/11 2023.

 En stor förbrukningsvara här hemma är komihåglappar. Numera är vi två som har lika stort behov av dom. Jag noterade just att min tio centimeter höga stapel med färgade lappar redan är nere på hälften. Hur många jag har använt under ett helt liv går knappast att räkna. Då har jag ändå en minneslista på kylskåpet och en i datorn. För att komma ihåg att göra olika saker, ställer jag helt enkelt fram något som påminner mig. Ligger tvättpåsarna på diskbänken betyder det att jag ska tvätta, rullen med plastpåsar att jag ska ta fram ett eller annat ur frysen och remover att jag ska fixa till naglarna. När jag har satt igång tvättmaskinen ställer jag hinken med klädnypor på tvättkorgen. Om maskinen blir klar när jag till exempel sitter vid tv:n, glömmer jag annars att det finns tvätt som ska hängas på tork. När diskmaskinen ska tömmas kommer jag ihåg det tack vare att luckan öppnas automatiskt när den är klar.

2 kommentarer:

  1. Närminnet sviktar på mig också! När jag sa till min husläkare att " jag glömmer det jag skall göra i närtid", svarade han klokt; "du tänker på för många saker och har för lite att tänka med"! Det var inte elakt menat, utan medicinska fakta! Hjärnan är ingen dator med dess alla uppgifter man kan klicka fram på nolltid, utan en sk"reptilhjärna". Dvs hjärnan kan inte plocka fram allt jag tänker på och lagra det i närminnet.

    SvaraRadera