måndag 20 november 2023

Blogg 20/11 2023.

 Till och med mina älskade dansband kan störa mig lite emellanåt. Som när sångaren i Larz Kristerz ger sig på ”Jag väntar vid min mila” och konsekvent sjunger ”medans” istället för ”medan”. Jag har visserligen förstått att det är godkänt i talspråk, men jag vet inte om sång går in under samma som tal. Jag tror hur som helst att Dan Andersson vänder sig i sin grav, för han skrev definitivt inte ”medans”. Dom flesta dansbandslåtarna innehåller små trevliga rim. I en av dom sjunger man att ”man lär sig sina läxer, du kan dra dit pepparn växer”. Jag har inte brytt mig om att kolla vilket band det är som misshandlar den i min favoritspellista på Spotify. Den killen sjunger i alla händelser läxor. Det är i och för sig korrekt svenska, men något rim blir det inte. Texten ”Om du ger mig tio spänn, följer jag dig ända hem. Om du ger mig tio till, följer jag dig vart du vill” antar jag är helt beroende av att det är en man som sjunger den. Hade det varit en kvinnlig sångerska hade det väl suckats om prostitution.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar