torsdag 2 november 2023

Blogg 2/11 2023.

 Stör mig på hur folk skriver på nätet gör jag i vanlig ordning. I meningen ”Det kan vara poliser med spelskulder, som får lån med juggeräntor, eller som fallit i frestelser” var det framför allt dom sista orden jag reagerade på. En frestelse faller man för i min värld, inte i. Sedan kan man förstås ha åsikter om att det ens finns ett vedertaget begrepp som juggeräntor i Sverige. Den som skrev ”Så varken torkan 2018 å senare är inte orsak” var åtminstone inte journalist. För vanligt folk verkar det vara helt accepterat både att skriva å istället för och, samt att använda en meningsbyggnad som kan göra vem som helst förvirrad. Så var det en utveckling som polisen såg oroväckande på. Att något kan vara oroväckande visste jag, men inte att man kunde se oroväckande på det. Det var allt från språkpolisen för idag. Jag lär återkomma.

2 kommentarer: